donderdag 20 september 2012

Voorstelling reisfoto's 'Going back tomorrow'






Commentaar bij foto "Ouders bij vliegtuig anno 1928.


Mijn ouders trouwden in juni  1928 en trokken op huwelijksreis naar Frankrijk, waar een nicht van mijn vader woonde op een 3O-tal km westelijk v an Parijs. Tijdens hun verblijf bij dit familielid bezochten ze o.m. Parijs en Versailles en maakten - een voor die tijd - een avontuurlijke "luchtdoop" op het Parijse vliegveld "Le Bourget" in een deels open vliegtuig, waarvan de "carrosserie" grotendeels uit zeildoek bestond ! De piloot wou wegens ongunstige weersomstandigheden aanvankelijk niet opstijgen, maar koos uiteindelijk toch het luchtruim. Mijn moeder vertelde nadien ettelijke malen hoe ze meerdere "luchtzakken" (turbulenties) te verduren kregen en hoe blij ze was, dat ze na die korte luchtdoop veilig en wel terug op de begane grond stonden.
Misschien zit het graag vliegen daardoor ook wel in mijn genen; ik mocht immers in de loop van mijn leven met hedendaagse (metalen) comfortabele toestellen heel wat boeiende reizen maken, waaraan ik nu de beste herinneringen bewaar.

Commentaar bij fotoshoot "Auto in decor, graafschap KENT, hopdroogschuur".

Op 12-13-14 mei 1988 verkende ik met mijn auto een deel van het Engelse graafschap KENT, de "Tuin van Engeland" genaamd. In deze glooiende "tuin" wordt naast fruit ook de befaamde hop geteeld, een belangrijk ingrediënt bij het bierbrouwen. De geoogste hop werd destijds gedroogd in zogenaamde "oast houses" of hopdroogschuren. Deze typische conische eesten zijn thans in onbruik geraakt en vele zijn tot woning gerenoveerd.
De "symboliek" van de foto is dubbel : enerzijds verwijst ze naar de tocht per auto naar KENT en anderzijds illustreert deze prent een reis naar Rusland, die de figurant ondernam in 1985.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten